Sisah Meniti Perjalanan

BismillahirRahmanirRahim...
"kalam telah diangkat, dakwat pun telah kering"
smalam aku, aku, aku... aku terfikir mengenai hidupku...

dalam meniti perjalanan hidupku, aku merasakan dunia ini begitu cerah utk aku mengembara bagai seekor biri2 atau burung yg berterbangan...

wow... "kata aku"

indahnya hidupku... aku tempuhi pelbagai pengalaman... jika nk dibilang... x terbilang jari-jemariku ini...

aku buat benda tu benda ni... OK... mmg macho...

tp... aku silap...

dulu aku pernah bertanya kepada seorang ustazah masa skolah rendah...

i1: "ustazah... ustazah, kalo...." (xperlu lah dbicarakan)
Ustazah: "xpe, itu dpanggil...." (jwpan ustazah masih x memuaskan hati aku...)

hari demi hari... aku dah malas nk pikrkan persoalan itu....

7 bulan yg lepas.......................................

ttbe aku tersentak... huh??? Allahuakbar... lama aku termenung.... kenapa aku melupakannya...

aku terfikir... inikah dunia ku??? for the first tym... aku merenung jauh kembali... dsitu hati aku terkocak2... resah...

....

aku cuba kembali...
dari situ aku terjumpa perisai utk diri...
yg bersama aku... namun aku buta.... "syukurlah, x semua orng dikurniakan sperti ni" aku masih igt kata2 itu...
"terima kasih" sebagai ucapan penghargaan yg xterlafaz ketika itu...

kelihatan basah helaian Quran yg ku baca... adapun begitu... aku menemui jalan buntu... mati...
aku berdoa...
....
....
....
....

dalam aku mencari....

???: "azwan, nak cakap jap boleh? tgah kejar masa ke?
azwan dah paham kan semua ni... azwan tau x yg ...."
trima kasih ku aturkan atas apa yg diusahakan

makin lama makin ku fahami... apa erti islam... dari situ aku mula belajar... mengubah pemahaman aku...

byk ranjau2 dspanjang perjalanan ku itu...
dsana aku terjumpa kekuatan...
utk berenang dilautan iman...

dhadapanku tertayang sebuah kehidupan...
dsitu aku terjumpa perjuangan...
trima kasih ku aturkan atas apa yg diusahakan

dalam kegelapan perjalanan malam, aku terjumpa kwn...
trima kasih ku aturkan atas apa yg kau usahakan

dalam keperitan dan kepahitan...
aku terjumpa kemanisan...

Lama aku merenung dunia ku... akhirat ku...
dan disana aku menangis...
aku terhenti...
...
..
.
bingkisan ihsan mencucuk jantungku

dari situ, aku menuggu dhadapan pintuMu ya Tuhan...

Anak n Ayah Raksasa Islam

bismillah...

jihad boleh d gambarkan bagai seekor raksasa yg sedang tidur... apabila bgunnya raksasa ini... maka, x ada apapun yg dapat menghalangnya... (ujar seorang orientalis barat)...

14 oct 2009...

hari ini, hari yg cukup bersejarah dalam dunia islam... hari apakah? hari lahirnya seorang ayah yg menjadi penghulu raksasa2 dunia islam... yg memulakan perjuangan utk bernafas dlm kerajaan yg dredhai Allah...

beliau telah berjaya menggerakkan gerakan2 yg wujud d sluruh dunia utk bergerak d bawah satu payung... payung islam...

Imam Hassan Al-Banna... bersejarah bukan???

terkedu kembali dgn nafas jihad ku yg sekarang kdg2 terpudar krn kepentingan diri sehingga terlupa akan tanggungjawab terhadap saudaraku mahu yg kenal or not...

mgkin jihad hari ini x sehebat smalam... aku risau...

hebatnya Hassan al-Banna... jihadnya x pernah lusuh... segala benda yg dmilikinya... tenaga, harta, ilmu... semula disalurkan utk jihad islamiah...

atas usaha beliau... seluruh dunia telah bergabung... alangkah hebatnya perjuangan beliau...

semoga Allah memperkukuh kekuatan kita semua demi menyemarakkan kembali khilafah islam...

agar islam dapat kembali bertapak dlm hati masyarakat...

currently sedih gak... N31... ish... itulah perjuangan... perjuangan kita x akan menemui pangkalnya...

suka utk membicarakan; apa yg kita buat hari ini, mgkin akan membawa kita kepada allah... jd bersma2lah kita trus berjuangan d atas landasan agama kita... takbir!!!

Roh yg menumpang Jasad... perjalan masih jauh...


pernah terlimtas d fkranku apakah reaksi aku bertemu Rasulullah kelak...
adakah itu suatu kebahagiaan atau aku hanya akan tertunduk malu akan keadaanku ini...

seringkali iman ini reput...
tatkala nafsu menggigit,
sedang syaitan menyuntik...
adakah aku akan selalu tertewas???

seringkali timbul persoalan...
wahai roh yg menumpang jasad...
mampukah aku terjun ke dalam Api Allah sebagai jalan menuju keredhaanNya...
bukankah Allah sepatutnya menjd jalan ku???

dharap linangan ini memberi jawapan...

seringkali alpa dan lupa...
bahawa aku ini hamba...

Ya Allah yg memiliki Asma' ul-Husna...
ampunilah dosa ku...
sesungguhnya tiada yg akan mengampuni dosaku kecuali
Engkau...