Dipayungi Kasih Ibu

BismillahirRahmanirRahim...

alhamdulillah... syukur ke hadrat ilahi kerana masih diberikan kesempatan utk berjalan dimuka bumi ini...

tenang suasana subuh ini... bunyian burung berkicauan di luar... kdg2 dialunkan dgn bunyian alarm subuh roomate yg xpernah mengejutkan beliau...

sejenak aku berfikir ttg bgaimana nk mulakan post berkenaan Hari Ibu ini... teringat detik2 kehidupan bersama seorang ibu yg ku gelar "mek"... tanpa sedar... air mata membasahi pipiku... ya Allah, besar pengorbananya...



sungguh, aku mempunyai seorang ibu yg ckup istemewa...
aku cukup tersentuh bila teringat waktu sekolah rendah di Sek Keb Tapang...




dulu mek x pandai drive kereta seperti hari ini... die xpernah benarkan aku berbasikal ke sekolah... apa yg berlaku ialah... setiap pagi, die akan hantar dan amik aku ke sekolah yg terletak lebih kurang 200 meter dari rumah... berjalan kaki...


sygnya die kat anak bongsu die ni... hari2 hantar... tgah hari, dibawakan payung utk lindungi kami dari sang Mentari... aku percaya, abg2 aku sebelum aku pun melalui perkara yg sama...
terbayang dihati, mek cukup kuat utk mengharungi semua ni bersama kami 8 beradik... telah berapa byk tenaga yg die curahkan utk kami anak2... maka benarlah...


"Dan kami perintahkan kpd manusia (agar berbuat baik) kpd kedua orang tuanya. ibunya telah mengandungnya dlm keadaan lemah yg bertambah2, dan menyampih dalam usia 2 thn. Bersyukurlah kpdKu dan kpd
kedua org tuamu. Hanya kpd aku kembalimu" [al-Luqman:14]

sungguh tuhan, aku bersyukur mempunyai seorang ibu yg cukup penyayang... 

aku percaya setiap ibu diluar sana juga mempunyai sesuatu yg istemewa didalamnya...


namun, aku percaya ibuku yg paling istimewa...
teringat gak kisah aku membuatkan ibuaku menangis... besar kesalahan aku ketika itu... namun, mek maafkan aku tetap memaafkan aku... tp aku masih xmampu memaafkan diri aku... 

aku percaya die mahukan aku utk menjd seorang anak yg soleh... terpaksa berhenti disini...terlalu sebak... xmampu nk teruskan... disini ingin meniggalkan dgn sepotong ayat...

"Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan, dan ucapkanlah: “Wahai Tuhanku, kasihanilah mereka keduanya sebagaimana mereka berdua mendidik aku ketika kecil” [al-Isra':24]

sama2 kita mengangkat, menadahkan doa...

"Ya Allah Ya Tuhanku! Ampunilah dosa-dosaku dan dosa-dosa kedua-dua ibu bapaku dan sayangilah kedua-duanya sebagaimana kedua-dua mereka menyayangiku sewaktu aku masih kecil."

Wallahualam...

SELAMAT HARI IBU
jgn lupe call ibu esok... die pasti menunggu...

sayup hati pagi ini mendgr lagu "Ke Makam Bonda" by Fareast...


Kami mengunjungi pusara bonda 
Sunyi pagi disinari suria 
Wangi berseri puspa kemboja 
Menyambut kami mewakili bonda 

Tegak kami di makam sepi 

Lalang-lalang tinggi berdiri 
Dua nisan terkapar mati 
Hanya papan dimakan bumi 

Dalam kenangan kami melihat 

Mesra kasih bonda menatap 
Sedang lena di dalam rahap 
Dua tangan kaku berdakap 

Bibir bonda bersih lesu 

Pernah dulu mengucupi dahiku 
Kini ku rasakan kasihnya lagi 
Meski jauh dibatasi bumi 

Nisan batu kami tegakkan 

Tiada lagi lalang memanjang 
Ada doa kami pohonkan 
Air mawar kami siramkan 

Senyum kemboja menghantar kami 

Meninggalkan makam sepi sendiri 
Damailah bonda dalam pengabdian 
Insan kerdil menghadap Tuhan 

Begitu bakti kami berikan 

Tiada sama bonda melahirkan 
Kasih bonda tiada sempadan 
Kemuncak murni kemuliaan insan


11 comments:

Huda Saffry said...

Sayunya hati bila cakap pasal mak, mek, ibu, ummi, mama, or mummy ni...

Mister Mirull said...

pembetulan... surah luqman... bknnye al-luqman... btw... nice content~

i1 said...

Huda: aku pun tersentuh gak dgn cerita pasal ayah ko dulu yg dicopy n paste tu... haha

Mirull: hoho... terlepas pandang benda tu... luqman name org mane ade al... haha... bereh boh...

NurshahidahZahid said...

hail mak/mek/ummi/ibu/mama/mummy..
hail..

ps: warga UTP, ak nak semakkan hidup korg kat sne nanti. bile free?

i1 said...

sila2... bile2 masa... (kami tgah study week skrang... nex week exam... tp ape aku peduli)...

dtg semakkan huda...

Huda Saffry said...

Yuppp, betol2. Aku pon no hal je shidah ko nk datang bebila. Asalkan ad oleh2. kan wan? Haha

Ciss, semakkan hidup semua orang. Ko yang paling penting Wan! ;)

p/s: Wan. da dapat ke hadiah dari SA? Faham x ucapan die?

i1 said...

Huda: x... Nabi xsuke org mengemis... hahaha... eh... (kata hati: nk!!!)

SA? errr... x

Unknown said...

Subhanallah..^_^ tq. terharu. terharu bro. tq

sedih* wassalam

Catheeya said...

salam.. nice post.

btw. bukan fareast yg nyanyi lagu tu..but UNIC.haha (die hard fan kot)

Huda Saffry said...

Haahla, baru perasan. UNIC. (die hard fan DeHearty, lol :P )

Noratikah Shamsuddin said...

best..