Good Old Classic



asSalamualaikum dan selamat sejahtera…

lamenye xmenulis…

kali ni, aku akan cerita sikit pasal motosikal n the basic thing you need to know about it supaya x kena tipu dek pomen kedai moto yang suka “lipat”(tipu n auta) org…


c70 atau lebih dikenali sebagai “bbulat”
72cc (setiap cc motosikal diukur melalui keluasan block)
4stroke engine (yang xpakai 2T tu 4stroke la)
3 gear
Max Speed kalau yang blum modified around <65kmh
Bila Moto x hidup.
1. 1stly, check spark plug ada api ke x. kalu api biru tu kira ok la… kalau api merah, mmg xcukup kuat… so, tukar spark plug. Tp kalau spark plug dah tukar tp api still kecik cam najis hidung, possible problem… coil plug
Kalau xde api langsung, check wiring terlebih dahulu. Then, cube check cdi, pinjam jap cdi moto member korang, then try gantikan ngan korang punya. Cube pinjam yang lc punye, (mengidam gak nk pakai lc punye, xpenah try lagi)
Kalau tukar cdi, pun problem gak… aduyai, area magnet coil adalah last problem
2. kalau spark plug ok, check samaada minyak turun ke x ke dalam carburetor (tekup je tangan kat lubang intake n start the engine… kalau rasa basah tu, maknanya carburetor ok la tue) tp kalau x basah, maknanya carbtersumbat dan perlu diservis. (carburetor nie, bkn susah pun nak servis… bukak jer sdiri… lg cepat siap, berbanding buat kat kedai tp kene ade pam angin la senang, kalau xde, mulut pun boleh)

*nie jer selalunya sbb moto xhidup...

Bila moto tibe2 jammed, tayar xleh gerak… (penah jadi kat moto ss aku... tanya kat kedai, die kata rm300... aku bukak sdiri, abes rm0 jer... ring terbonjol keluar... sampai ari ni moto ok lagi jerk... peh)

Kemungkinan besar Crankshaft n piston… try explore sdiri… bukak sdiri… byk je dlm youtube tu ajar cara2 nk bukak engine ni sume… buat jer full overhaul sdiri... mmg best... bila jadi mmg puas hati...


kalau buat kat kedai kang nt jd jugak cuma duit byk melayang ke benda ntah pape la...



Cuti kali ini, aku duk explore moto jer keje. Bukak situ, bukak sini…
 Antara modification di moto c70 aku.
-head ex5
-carburator ex5
-block racing 72cc
-racing coil
-4T motul 3100 (engine lebih ringan)

Stakat ni,  Max Speed naik hingga around 100 kmh jer (bahagian dalam belum usik lagi)

Igt nk modify lagi… tp brake c70 tu, ape la sgt… kalau makan pun, kais pagi makan pagi, kais ptg makan ptg… xbrani nk buat lagi laju, kang xpasal2 bersepai kepala aku… lebih baik mati dlm husnul khatimah daripada mati dijalan raya yang lurus…
Igt nk masukkan brake disk dulu kat depan, baru boleh nk modify lagi bahagian dlm engine tu, tp xtau nk buat camne… tgk org buat kat dlm internet cam smart jer c70 pakai brake disk…
 

Antara modification yang boleh dibuat lg pada c70 aku, dalam masa yang sama terjamin ketahanan engine…
-tukar camshaft s5
-tukar crankshaft fame
-guna bearing racing FAG fibre dlm engine
-gear box

Kalau dah buat semua ni, inilah antara resultnya…

c70 (cdi) vs Lc (click link ini)

terbaik!!!

3 comments:

ansyirah said...

nice post btw. tapi x larat eh nak paham kan satu2.zzz

Huda Saffry said...

Amboi, tukar head ex5? Xmacho lah dah. Keke Bagi dekat aku je lah motor tu Wan. :p

Unknown said...

Bro na tny,sy ad mto lagenda taun 2007,,moto sy ni kalo waktu tgah ari die xbleh idup,,jd dlm sminggu skali je,,kalau jd cm 2 mmg sy kne tgu ptg bru bleh start,biase start tendang skali je da idup,idling pun maintain je xd mati,,lampu N nyala je,,boleh xbro bg pndgn?